شاید شما هم فکر کنید که کمپانی محبوب و موفق Ravensburger از روز اول پازل تولد می‌کرد. اما امروز تو این مقاله از پانزی‌تویز می‌خوایم براتون تعریف کنیم تاریخچه برند Ravensburger چی بود و چطور تولید پازل رو شروع کرد.

Das größte in Serie gefertigte Puzzle der Welt zeigt zehn Filmausschnitte berühmter Disney-Klassiker, die ein internationales Experten-Team von Disney und Ravensburger ausgewählt hat. Die Produktion des Puzzles im Format 6,80 auf 1,92 Meter ist eine Meisterleistung, made in Oberschwaben. Wie Schneewittchen, Dumbo und der König der Löwen auf das Riesenpuzzle aus 40.320 Teilen kommen, schildert folgende Bildergeschichte.

شروع کار شرکت رونزبرگر

اول باید اشاره کنیم که رونزبرگر توسط اوتو رابرت مایر در سال ۱۸۸۳ میلادی در شهری در جنوب آلمان که اسمش رونزبرگ بود، تاسیس شد. زمان شروع کار این شرکت بروشور هر و کاتالوگ‌هایی با موضوع صنعت و‌ معماری چاپ و تولید می‌کرد؛ اما با گذشت زمان و پیشرفت مالی تصمیم گرفت که اولین بازی تخته‌ای خودش به اسم “سفر به دور دنیا” رو روانه بازار کنه.
وقتی وارد قرن بیستم شدیم محصولات Ravensburger هم روز به روز بیشتر شدن طوری که در اون زمان مشغول تولید محصولات زیر بودند:

  • کتاب
  • کتاب‌های مصور
  • کتابچه‌های هنری
  • کتاب‌های غیر داستانی
  • کتاب‌های مرجع
  • بازی‌های کودکانه
  • پازل چوبی و …

سال ۱۹۰۰ بود که این شرکت در دفتر ثبت اختراع امپریال ثبت شد که واقعاً پیشرفت بزرگی بود و از سال ۱۹۱۲ هم محصولاتش رو به اروپای غربی و همچنین روسیه صادر کرد. در ادامه توضیح میدیم چی شد که برند Ravensburger تبدیل به غول صنعت تولید پازل شد و شروع همه اینا از کجا بود.

سال ۱۸۹۱، اولین پازل Ravensburger

۸ سال بعد از تاسیس شرکت اوتو مایر به فکر تولید اولین پازل میوفته. اما اون پازل با پازل‌هایی که رونزبرگر امروز تولید می‌کنه زمین تا آسمون فرق داشت. اسمش پازل جغرافیایی بود و جنسش هم از چوب بود. هدف از تولیدش هم این بود که بچه‌های کوچیک رو به جغرافیا علاقه‌مند کنن. هنوز هم پازل‌هایی با این سبک تو بازار وجود داره که خیلی هم محبوبن. بچه‌ها باید قطعات چوبی رو در جای درست قرار بدن تا پازل رو کامل کنن. این پازل علاوه بر اینکه بچه‌هامون به جغرافیا علاقه‌مند می‌کرد و کلی به اطلاعات و دانششون اضافه می‌کرد باعث تقویت هماهنگی چشم و دست اونا هم می‌شد.

سال ۱۹۶۱، شروع پازل‌های Jigsaw

پازل‌های جیگسا همون پازل‌هایی هستند که با قطعات ریز یه طرح رو تشکیل میدن و برای ساختشون باید وقت و انرژی گذاشت. امروزه بیشتر پازل‌های رونزبرگر هم جیگسا هستند. حالا اصلا ایده ساخت این محصولات از کجا به سرشون زد؟
یه بار که کارمندای رونزبرگر برای سفر کاری رفته بودن آمریکا، پازل‌های Jigsaw رو‌ تو فروشگاه‌ها میبینن و خوششون میاد. یه مقدار در مورد این پازل‌ها تحقیق کردن و متوجه شدن بعضی از کمپانی‌هایی که این محصولات رو‌ تولید می‌کردند، سالانه حدود ۲ میلیون پازل می‌فروشند که عدد واقعا قابل توجهی بود. همین شد که با این اطلاعات به آلمان اومدن و تصمیم گرفتن خط تولید پازل‌های جیگسا در Ravensburger رو فعال کنند.تاریخچه برند Ravensburger

سال ۱۹۶۴، اولین پازل جیگسا از جنس مقوا

بعد از اینکه پازل‌های جیگسا رو تو آمریکا دیدن و تصمیم گرفتن تولیدشون کنن تازه کار اصلی شروع شد. اونا میخواستن مثل همیشه محصول با کیفیتی تولید کنند و از اونجایی که این تجربه اولشون تو‌ تولید پازل بود در نتیجه از شرکای کاریشون در هلند و اسکاندیناوی کمک گرفتن.
محقق‌های زیادی روی این محصول تحقیق کردند. برای تولید یه محصول باکیفیت باید به جواب سؤال‌های مهمی رو‌ پیدا می‌کردن. مثل اینکه باید از چه مقوایی برای چاپ طرح استفاده کنن؟ بهترین روش برای برش طرح به قطعات پازل چیست؟
بعد از سه سال تحقیق و آزمایش اولین پازل جیگسا ۵۰۰ قطعه بزرگسال تولید و وارد بازار شد.

تاریخچه برند Ravensburger

سال ۱۹۷۰، اولین لوازم جانبی پازل

تجارت پازل رونزبرگر روز به روز رشد می‌کرد و‌ بزرگ‌تر می‌شد، برای همین کم کم نیاز داشتن که نوآوری داشته باشند. با هدف خلاقیت اولین لوازم جانبی پازل رو تولید کردن که چیزی نبود جز چسب پازل.
اولین باری که این محصول تولید شد با چیزی که امروز از چسب رونزبرگر میبینیم زمین تا آسمون فرق داشت. یه کیسه پر از پودر بود که باید تو آب حل می‌شد بعد باید یه لایه ازش روی پازل میزدن تا مثل یک چسب عمل کنه و‌ قطعات رو کنار هم نگه داره. اما امروزه جیب‌های پازل بر پایه آب هستند و برای بدن بی ضرر هست تازه خیلی راحت هم میتونید با خود بطری چسب اون رو روی پازل بمالید و صبر کنید تا هم پازلتون به هم بچسبه هم براق بشه.

تاریخچه برند Ravensburger

سال ۱۹۷۷،‌ پازل ۵۰۰۰ قطعه

در این زمان بازار پازل رونق خیلی زیادی داشت و رقبا پازل‌هایی با قطعات بالاتر درست می‌کردند. کمپانی Ravensburger هم میدونست اگر می‌خواد بهترین تو کل بازار باشه باید پازلی با بزرگ‌ترین پازل جیگسا با بیشترین قطعه رو تولید کنه. پس بعد از کلی تلاش پازل ۵۰۰۰ قطع رو وارد بازار کرد که در اون زمان خیلی صدا کرد چون بزرگ‌ترین پازل دنیا بود.

تاریخچه برند Ravensburger

سال ۱۹۹۶، ورود F.X Schmid به کمپانی

کمپانی F.X Schmid سال ۱۸۶۰ شروع به کار کرد و در زمینه پازل، کارت‌های بازی و بازی فکری فعالیت می‌کرد. سال ۱۹۹۶ این کمپانی پازل کودک و بزرگسال تولید می‌کرد و تنوع محصولاتش هم خیلی خوب بود. پس رونزبرگر تصمیم به همکاری با این برند مطرح گرفت و‌ حتی هنوز هم خیلی از محصولات Ravensburger مثل کتاب کودکان یا کارت‌های بازی با برند F.X Schmid وارد بازار میشن.

سال ۲۰۱۰، تولید پازل 32,256‌‌ قطعه

رقابت بر سر تعداد پازل همچنان ادامه داشت و هر کمپانی که پازل با تعداد بیشتری تولید می‌کرد غول بازار بود. تا اینکه Ravensburger با یه حرکت طوفانی همه چیز رو‌ به نفع خودش تموم کرد. یه پازل تولید کرد که اسمش Double Retrospect بود و 32,256 قطعه داشت. طرح پازل شامل ۳۲ تا از آثار هنری Keith Haring، هنرمند آمریکایی بود.‌
این محصول بعد از ساخت حدود ۵۱۸ سانتی‌متر طول و ۱۸۲ سانتی‌متر هم عرض داشت و وزنش هم ۱۹ کیلوگرم بود. البته با توجه به وزن بالایی که داشت همراه با چرخ دستی به مشتری تحویل داده می‌شد که بتونن راحت‌تر حملش کنن.

تاریخچه برند Ravensburger

سال۲۰۱۷، بزرگ‌ترین پازل دیزنی دنیا

این موقع بود که Ravensburger دوباره حرکتی زد که همه رو شگفت‌زده کرد. این بار کمپانی خلاق آلمانی پازلی با 40,320 قطعه تولید کرد. اسم این پازل “Memorable Disney Moments” بود که در حال حاضر بزرگ‌ترین پازل دنیاست. طرحش هم ۱۰ تا از سکانس‌های پرطرفدار کارتون‌های معروف دیزنی هست و شما میتونید گردش لذت بخشی توی این کارتون‌ها داشته باشید. از سفید برفی و هفت کوتوله که سال ۱۹۳۷ تولید شد تا شیرشاه تولید سال ۱۹۹۴.
طول این پازل بعد از ساخت ۶۷۰ سانتی‌متر ‌و عرضش ۱۸۲ سانتی‌متر است، وزنش هم ۲۲ کیلو هست. در سال ۲۰۱۸ هم رونزبرگر بزرگ‌ترین پازل میکس موش رو درست کرد که اون هم 40,320 قطعه داشت و اسمش هم Making Mickey’s Magic بود.

سال ۲۰۱۹، پازل معمایی

دیگه وقتش بود که از ساخت پازل‌های بزرگ دست بردارن و خلاقیت جدید به خرج بدن. پس اینجا بود که پازل‌ معمایی وارد بازار شد که شبیه یک اتاق فرار بود. چیزی که این پازل رو خاص کرده اینه که به روش خلاقانه ای برش خوردن که اجازه میده قطعات با وصل شدن به هم یک مینی پازل بسازند و معماها رو‌حل کنند تا بتونن قطعه درست رو پیدا کنند و بعد با وصل کردن قطعات درست به همدیگه میشه راه فرار و پیدا کرد.
مثل اتاق فرارهای دنیای واقعی پازل‌های معمایی اتاق فرار هم مناسب دورهمی‌ها هستند و شما می‌تونین توی جمع‌های دوستانه و خانوادگی از بازی با آنها در کنار عزیزانتون لذت ببرید.