انتخاب یک اسکوتر برای بچه‌ها خیلی سخت‌تر و چالش برانگیزتر از انتخاب اسکوتر برای بزرگسالان است. نکات زیادی هست که باید در نظر بگیرید و اگر نتونید اسکوتر مناسب کوچولوتون رو انتخاب کنید ممکنه برای همیشه اونا رو از بازی با این وسیله‌ هیجان انگیز زده کنید.
در این مقاله از پانزی تویز ما جواب این سوالات رو میدیم تا شما بتونید راحت‌تر اسکوتر مناسبی برای فرزند دوست‌داشتنیتون انتخاب کنید.

  • کدام اسکوتر برای فرزند من مناسب‌تره؟ برقی یا غیربرقی؟
  • چه سنی برای شروع بازی با اسکوتر مناسبه؟
  • کدوم نوع اسکوتر برای کدوم سن مناسبه؟
  • باید اسکوتر 3 چرخ انتخاب کنم یا 2 چرخ؟
  • چرخ‌های اسکوتر بهتره کوچیک باشه یا بزرگ؟

راهنمای انتخاب اسکوتر کودک

هدف از بازی با اسکوتر چیست؟

بیشتر والدین در سراسر دنیا اعتقاد دارن که این دلایل از مهم‌ترین دلایلی هست که دوست دارن برای کوچولوشون اسکوتر بخرن:

  1. برای اینکه اعتماد به نفس اونا رو تقویت کنن و بهشون یاد بدن که چطور باید از یه وسیله استفاده کرد.
  2. اسکوتر وسیله مناسبی برای فعالیت جسمی و بازی بیرون از خونه ‌است. این وسیله بچه‌ها رو تشویق میکنه که زمان بیشتری رو بیرون از خونه بگذرونن.
  3. اسکوترها مقدمه مناسبی برای بازی با دوچرخه هستند.
  4. برای اینکه بتونن خانوادگی بیرون از خونه وقت بگذرونن و حوصله کوچولوشون سر نره.

زمانی که می‌خواید اسکوتر انتخاب کنید این دلایل می‌تونن انتخاب شما رو تحت تاثیر قرار بدن.

اسکوتر برقی یا غیربرقی؟

اگر از فواید اسکوتر سواری بدونید می‌تونین خیلی راحت‌تر تصمیم بگیرید که کدوم اسکوتر برای فرزندتون مناسبه. این روزا به خاطر پیشرفت تکنولوژی، بچه‌ها به فعالیت‌های کم‌تحرک تر مثل بازی‌های کامپیوتری و تماشای تلویزیون بیشتر علاقه دارن؛ برای همین اسکوتر، دوچرخه و حتی کفش‌های اسکیت وسیله‌های بازی مناسبی هستند که هم بچه‌هارو تشویق می‌کنن که تحرک بیشتری داشته باشن هم سرگرم‌کننده و هیجان انگیز هستند. اسکوتر‌هایی که برقی نیستند به تحرک بیشتری نیاز دارند و برای سلامتی بچه‌ها مفیدتر هستند.

سن مناسب اسکوتر سواری

بچه‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارن و از نظر جثه، استخوان‌بندی، توانایی حرکتی و … با هم فرق می‌کنند. برای همین نمیشه به طور قطعی گفت که چه سنی برای شروع اسکوتر سواری مناسبه و این سن برای هر بچه متفاوته. اما اگه بخوایم یه قانون کلی براش بزاریم که راهنمای خوبی براتون باشه می‌تونیم بگیم از وقتی که بچه‌ها قدم‌هاشون رو محکم برمیدارن و استوار حرکت می‌کنن، می‌تونن اسکوتر سواری رو امتحان کنند. معمولاً این اتفاق حدود سن 2 تا 3 سالگی می‌افته اما بازم ممکنه که برای کوچولوی شما متفاوت باشه و زودتر یا دیرتر آمادگی اسکوتر سواری رو پیدا کنه.

راهنمای انتخاب اسکوتر کودک

اسکوتر سه چرخ یا دو چرخ؟

اصلی‌ترین تفاوت اسکوترهای دو چرخ و سه چرخ اینه که اسکوترهای دو چرخ مهارت بیشتری لازم دارن و حرکت باهاشون یه کوچولو سخت تره. دلیلش هم اینه که برای اینکه تعادل روی این اسکوترها حفظ بشه لازمه که با یه سرعت خاصی حرکت بشه. درست مثل دوچرخه که برای حفظ تعادلش لازمه که با سرعت مناسبی باهاش حرکت کرد. برای اینکه چرخش بهتری داشته باشن هم بهتره که موقع متمایل شدن به اون سمت بدنشون رو هم در همون راستا قرار بدن.

راهنمای انتخاب اسکوتر کودک

بدنه اسکوتر

یکی از موارد مهم دیگه که موقع خرید اسکوتر بچه‌ها باید بهش دقت کنید بدنه اسکوتر یا همون قسمتی هست که پای بچه‌ها روی اون قرار میگیره. این قسمت نباید خیلی نازک باشه طوری که پای فرزند شما نتونه به درستی روی اون قرار بگیره چون در این صورت حفظ تعادل براشون سخت میشه. این قسمت از اسکوتر هر چه پهن‌تر باشه بهتره اما باید با چرخ‌ها و بقیه قسمت‌ها تناسب داشته باشه وگرنه باز هم هدایت کردنش سخت میشه و ممکنه بچه‌ها رو از تجربه جذاب اسکوتر سواری بترسونه.

راهنمای انتخاب اسکوتر کودک

میله اسکوتر

میله اسکوتر یکی از بخش‌هایی هست که کمتر بهش توجه میشه. معمولاً پدر و مادرها موقع خرید بدنه اسکوتر، نوع و اندازه چرخ‌ها رو به خوبی بررسی می‌کنن اما بعضی اوقات فراموش میکنن که حتما میله اسکوتر رو هم چک کنن. در مورد میله دو مورد خیلی مهمه، اول از همه ارتفاع میله اسکوتر و بعد هم عرض اون.
در مورد ارتفاع نکته‌ای که از همه مهم‌تره اینه که ارتفاع میله اسکوتری که برای کودکان خریده میشه باید حتماً قابل تنظیم و متناسب با قد کودک باشه. اگر اینطور نباشه کوچولوی شما مدت خیلی کمی می‌تونه از اون اسکوتر استفاده کنه چون رشد میکنه و دیگه اسکوتر از نظر قدی براش مناسب نیست. به طور کلی تنظیم دسته اسکوتر باعث میشه که بچه‌ها سواری راحت‌تری رو تجربه کنن.
نکته بعدی عرض دستگیره‌های میله است. بهتره که هم اندازه با عرض شانه‌های کودک باشه اگر خیلی بزرگتر یا خیلی کوچکتر باشه باز هم حفظ تعادل و کنترل اسکوتر رو براشون سخت می‌کنه.

اندازه چرخ اسکوتر

معمولاً قطر چرخ‌های اسکوترها بین 100 تا 110 میلی‌متر هستند. این نوع چرخ‌ها هم مناسب سواری معمولی و هم مناسب حرکات نمایشی‌اند. اما چرخ‌های بزرگتر یا کوچتر هم وجود دارند که کاربرد اسکوتر رو تا حدود کمی متفاوت می‌کنن.
چرخ‌هایی با قطر 120 میلی‌متر و بیشتر سواری بهتری به فرزند شما میده به این دلیل که میتونن با سرعت بیشتر و در عین حال امنیت بیشتری حرکت کنند. از طرف دیگه وقتی چرخ‌ها بزرگتر باشن نیاز کمتری به پا زدن هست و اسکوتر با فشار کمتر سریع‌تر حرکت میکنه. چرخ‌های بزرگتر سواری نرم‌تری دارن و در زمین‌های ناهموار بهتر حرکت می‌کنن. اما اگر قطر چرخ‌ها کمتر از 100 میلی‌متر باشه امکان بیشتری برای حرکت‌های نمایشی داره و خیلی مناسب بچه‌ها نیست.

جنس چرخ

چرخ‌های استاندارد از پلی اورتان PU یا یورتان ساخته شدند. این ماده باعث میشه که اسکوتر، سواری نرم‌تری داشته باشه و همینطور دوامشون بیشتره. جنس چرخ‌های بعضی اسکوترها که معمولاً ارزان‌تر هم هستند از PVC  یا پلاستیکه، ممکنه که این چرخ‌ها دوام داشته باشن اما قطعا سواری نرمی ندارن و بچه‌ها موقع سوار شدن احساس خوبی نخواهد داشت، علاوه بر اون ممکنه هنگام سواری در مسیرهای ناهموار کنترل اسکوتر هم براشون سخت‌تر بشه و آسیب ببینند.

بلبرینگ

درجه کیفیت بلبرینگ‌ها به عدد ABEC اون برمیگرده. هرچی این عدد بالاتر باشه کیفیت بلبرینگ هم بیشتره. برای مثال کیفیت بلبرینگ ABEC 7 از کیفیت بلبرینگ ABEC 1 بیشتره.

رنگ اسکوتر

در مورد انتخاب طرح و رنگ اسکوتر بهتره که به نظر بچه‌ها حتما توجه بشه که بتونن از سواری اسکوتر لذت بیشتری ببرند. چون خیلی وقتا مسئله ظاهر و رنگ برای بچه‌ها خیلی مهمه و جذابیت وسایل بازی رو براشون چندبرابر میکنه.

راهنمای انتخاب اسکوتر کودک

محدودیت وزن

حتما از محدودیت وزن اسکوتر اطلاع داشته باشید. چون اگر وزن فرزند شما از محدوده وزن اسکوتر بیشتر بشه یا خواهر و برادر بزرگتر فرزندتون که وزن بیشتری دارن دوست داشته باشن سوار اسکوتر بشن و اون رو امتحان کنن ممکنه به اسکوتر آسیب بزنن یا عمرش رو کوتاه‌تر کنن.
امیدواریم که این مطلب براتون مفید بوده باشه. اگر برای خرید اسکوتر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید می‌تونین با تماس با شماره تلفن‌های مجموعه پانزی تویز، در مورد این محصول اطلاعات بیشتری کسب کنید. نمونه‌های اسکوتر بچگانه مجموعه ما را در این قسمت ببینید.