بسیاری از ما، اسباب‌بازی را به عنوان یک سرگرمی و یا فعالیتی کودکانه در سنی خاص میشناسیم اما اگر کمی خلوت کنیم به خاطر می آوریم که بخش زیادی از لحظه‌های شاد زندگی و دورهمی با هم‌نسلی‌هایمان در خاطره بازی با اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های دوران بچگی میگذرد و شادتر از آن خاطره‌ها، تجربه زنده ما در هنگام عبور از یک فروشگاه اسباب‌بازی فروشی است. حتما تجربه کرده‌اید؟ شک ندارم که پانزی تویز برای شما بتواند چنین حسی را زنده کند. اما چرا این خاطره‌ها اینقدر زنده و انرژی‌زا هستند؟ کدام خاطره‌ها؟ خاطره‌هایی از دلبستگی‌های غیر عادی ما به یک یا دو اسباب بازی خاص، بیقراریهایِ ما پس از گم شدن یک قطعه کوچک لگوی دوست داشتنی، نامگذاری‌های کارتنی و خیال‌انگیز دوران کودکی و … که سال‌ها بعد در یک ویترین فروشگاه یا جمعی دوستانه ، ذهن و احساس ما را گرفتار خودش میکند و حتی پس از سالها دوری از آنها، هنوز برای ما زنده و لذت بخش است. آنچه این احساس را پویا تر و قابل درک میکند تصاویر روشنی از کودکی در ذهن تک تک ماست. تصاویری که با دیدن هر باره آن عروسک یا لگو و یا ماشین قدیمیِ فلزی و یا حتی خریدن آن اسباب‌بازی برای کودکمان زنده و روشنتر میشود و ارتباط مستقیمی با احساس ما در آن تجربه کودکانه پیدا میکند. کسی چه میداند شاید آن عروسک یا لگو خاطره‌انگیز را برای خودمان خریداری کنیم تا سفری به دنیای شیرین کودکی داشته باشیم؟

کودکی من در عروسک‌هایم زنده است-1

کودکی کردن، سن و سال ندارد!

اگر کودکی را در بازی و بازی کردن خلاصه کنیم، سهم زیادی در بهینه کردن زندگی ما در بزرگسالی دارد. اما کودکی کردن چیزی فراتر از بازی کردن است. کودکی کردن در این معنا یعنی تقویت توانایی بیخیالی در عین عمیق شدن و به فکر فرو رفتن، تقویت گذر کردن و بخشیدن، جستجوی جنون آمیز برای شادی‌های ساده، یواشکی و فوری و… هزاران ترفند کودکانه دیگر برای دریافتن لحظه حال، قرار گرفتن در خویشتن و رها کردن ذهن از تمام سختی‌ها و ناراحتی‌ها و حتی فراموش کردنِ قهر دوستانه‌ای که دقایقی پیش اتفاق افتاده است؛ این یعنی کودکی و ما در سنین پرمشغله و روزگار جوانی و حتی میانسالی، به این کودکی بیش از پیش، نیازمندیم. اما از سوی دیگر با تقلیل کودکی به بازی، ارتباط یک انسان بالغ با کودکیِ خود بیش از پیش، پیوند میخورد. این ارتباط به بهترین شکل خود را در وابستگی ما به اسباب بازیهای محبوب‌مان نشان میدهد. اسباب بازیهایی که بخشی از یک زندگی بودند و شاید بهتر است بگویم که بخشی از یک زندگی هستند. احتمالا افرادی را که شیفته جمع آوری مجموعه‌ها و یا کلکسیون‌های مختلف از یک شیء دوست داشتنی هستند را دیده‌اید و یا حتی با افرادی که مانند من! عاشق لگو هستند از نزدیک، آشنا باشید. برای چنین فردی هر نوع جدید از آن شی یا هر نوع جدیدی از خانواده لگو-به خصوص اگر این عضو جدید یک آپدیت از مارک اصیل یعنی خود Lego باشد- عضو خانوادهای است که از پیش به آن تعلق داشته است. این وابستگی و یا عضویت چنان است که فرد حاضر است برای به دست آوردن آن هزینه‌هایی کند که خودش هم از درک آنها عاجز باشد.
خاطره بازی با اسباب بازی چیزی شبیه به همین علاقه برای جمع آوری اشیا و مجموعه‌هاست. عروسک دوست داشتنی یا ماشین فلزی دوران بچگی، پازلی که هنوز تابلوی قاب شده آن بر روی دیوار وسوسه‌مان میکند تا یک بار دیگر از ابتدا بسازیمش، همه و همه پاره‌هایی
از زندگی ماست و هر بار که این خاطرات مجسم شده در آن مجموعه و یا آن اسباب‌بازی، به چشممان میخورد انگار خاطرهای از آن شی به ذهن ما منتقل میشود و نه تنها، کودکی ما را زنده میکند، بلکه کمک میکند تا کمی کودکی کنیم و از این هیاهوی پیچ در پیچ روزمره رها شویم.

کودکی من در عروسک‌هایم زنده است-2

پس با ما در این سفر پرماجرا همراه شوید!

پانزی تویز بر اساس همین نگاه و ترفند، محدودیت سنی را در حوزه اسباب‌بازی کنار گذاشته است و قصد دارد کودکی شما را زنده کند. کودکی کردن را به یادتان بیاورد و مرزهای سنی و قراردادهای عرفیِ دست و پاگیر را برهم زند. اگر میگوییم کودکی ما در عروسک‌های‌مان
زنده است، میخواهیم عروسک دوست‌داشتنیِ دوران کودکیمان ما را به یاد مراقبتهای مادرانه ما با یک عروسک ساده گریه و خنده بیاندازد؛ با همان مهربانی و سادگی کودکی. یا شاید یاد رقابتهای مرموزمان با عروسکهای زیبای باربی بیفتیم و ببینیم الان چند هیچ
جلوتر از اوییم؟ اینجا جایی است که در آن قرار است، اسباب‌بازی‌ها تنها یک سرگرمی، برند و یا متعلق به یک سن خاص نباشد و برای هر کسی که کودک درونش بیدار و پویاست، تحفهای برای عرضه خواهد داشت. ما در مجموعه پانزی تویز در کنار فروش محصولات مختلف اسباب‌بازی و سرگرمی و اکسسوریهای جذاب و خاص از برندهای معروف جهانی مانند دیزنی، لگو، intex ,Barbie ,Cat و … بسیاری برند نام‌آشنای دیگر، به ارایه محتوای علمی و مرتبط با حوزه کودک و بازی درمانی هم خواهیم پرداخت تا بتوانیم پلی باشیم بین کودک امروزی و کودکانِ دیروز…
برای عبور از این پل خاطرهانگیز، مقاله‌های آتی ما در این بخش را دنبال کنید. این اعتماد، رایگان است!