لگو یه اسباب بازی پرطرفدار تو کل دنیاست و خیلی از بچه‌ها و حتی بزرگسال‌ها عاشق محصولات LEGO هستن! ولی شاید برای شما هم سوال باشه که چه ویژگی‌هایی این کمپانی دانمارکی رو تا این اندازه در سراسر جهان محبوب کرده؟
در این مقاله از پانزی تویز ما 10 حقیقت جالب و حتی عجیب درباره لگو رو بررسی می‌کنیم.

1. بیش از 400 میلیارد قطعه لگو در جهان وجود دارد

400 میلیارد عدد خیلی زیادیه ولی کمپانی لگو همین تعداد قطعه تولید کرده و روز به روز هم تعدادشون رو به افزایشه و بیشتر میشه. حالا اگر فرض کنیم که همه لگو های دنیارو خراب کنیم و قطعات لگو رو بین آدم های کل دنیا تقسیم کنیم چه اتفاقی میفته؟
به هر نفر تقریباً 50 قطعه لگو میرسه که این تعداد هم کم نیست و میشه باهاش کلی چیزای جالب و هیجان انگیز ساخت. شما اگر حتی 6 تا قطعه لگو 2×4 داشته باشین می‌تونین اونارو با 915 میلیون روش مختلف با هم دیگه ترکیب کنید پس فکر کنید با 50 قطعه چه کارایی می‌تونین بکنید فقط کافیه خلاق باشید!


حالا اگر دوباره همه این قطعات رو برداریم و روی هم بزاریم می‌تونیم 10 تا برج مرتفع باهاشون بسازیم ولی ارتفاع این برج ها خیلی بیشتر از چیزی میشه که فکر کنید. اگر این برج‌ها رو روی سیاره زمین بسازیم می تونن به کره ماه برسن! هر 10 تاشون!

2. هر ثانیه 7 لگو به فروش می‌رود

این عدد خودش به تنهایی نشون میده که محصولات لگو در سراسر دنیا پرطرفدارن و این فقط به کشور یا شهر خاصی مربوط نمیشه.

3. هر روز 125 میلیون قطعه لگو ساخته می‌شوند

می‌دونیم که تو دنیا 400 میلیارد قطعه لگو وجود داره. خب این قطعات باید تولید هم بشن دیگه مگه نه؟ برای همین کمپانی محبوب لگو روزانه 125 میلیون قطعه در کارخونه‌های خودش که تو کشورهای مختلف دنیا پخش شدن تولید می‌کنه. خود کمپانی لگو سال 1932 در کشور دانمارک شروع به کار کرد و جالبه که بدونید حتی قطعاتی که 50 سال پیش هم تولید شدند به قطعات امروز به راحتی وصل میشن و میشه باهاشون لگو های جدید ساخت.

4. بیش از 4 میلیارد مینی‌فیگور لگو در جهان وجود دارد

اگه فیگورهای لگو جزء انسان ها حساب می‌شدند بزرگترین جامعه دنیا رو تشکیل می‌دادند چون تعداد اونا دو برابر مردم کشورهای پر جمعیتی مثل چین و هند هست!


سال 2015 کمپانی لگو هر ثانیه 23 مینی‌فیگور تولید می کرد که یعنی حدوداً سالی 725 میلیون میلی‌فیگور! اگر این 725 مینی‌فیگور رو کنار هم بچینیم می تونیم سرتاسر بزرگراه ترنس کانادا که طولانی ترین بزرگراه دنیاست و حدود 821 کیلومتر طول دارد را مینی‌فیگور بچینیم، تازه باز هم 14 میلیون مینی‌فیگور اضافه میاریم.

5. کمپانی لگو هر سال حدود 6 میلیارد دلار درآمد دارد

البته باید بگیم که بعد از سال 2021 این عدد به 7 میلیارد دلار تغییر پیدا کرد. محصولات این کمپانی به قدری ارزشمند هستن که مردم مختلف از همه جای جهان کلکسیون ست‌های مختلف یا مینی‌فیگورهای لگو رو جمع می کنن و این کلکسیون ها با قیمت‌های جالبی خرید و فروش میشن.
ارزش کمپانی لگو همون سال 2021 تخمین زده شد و حدود 9.1 میلیارد دلار بود که خب واقعاً عدد بزرگیه!

6. بزرگترین کارخانه لگو در دانمارک است

لگو 3 تا کارخونه اصلی در کشورهای دانمارک، مجارستان و مکزیک داره. کمپانی لگو در کشور دانمارک شروع به کار کرد برای همین بزرگترین کارخانه این کمپانی هم در شهر بیلوند دانمارکه.

یه لگولند خیلی بزرگ و خفن هم تو این شهر هست که حتی اگه یه روز کامل هم اونجا باشین باز وقت کم میارین. اونجا کلی بازی و سرگرمی برای بچه ها و بزرگترها وجود داره و یکی از جدیدترین و بهترین‌هاش اینه که می تونید فراری Monza SP1 لگویی اما با ابعاد واقعی رو از نزدیک ببینید. قیمت بلیط ورودی لگولند حدود 32 دلار آمریکاست.

7. بلندترین برج لگو با 500,000 قطعه ساخته شده

این برج سال 2015 در میلان ایتالیا ساخته شد و رکورد گینس هم براش ثبت کردن. قطعات لگو خیلی ریزن و هر کدوم حدود 1 سانت ارتفاع دارن ولی ارتفاع این برج حدود 35 متره حتی تصور اینکه چند لایه مختلف لگو رو هم چیده شدن تا این برج ساخته بشه هیجان انگیزه.

8. لگو فقط یک اسباب بازی نیست

لگو می تونه برای بچه‌ها و بزرگسال‌ها چالش برانگیز باشه و بهشون مهارت های ساخت یاد بده و حتی باعث میشه قدرت تفکری جانبی اونا بالاتر بره و بتونن مسائل و مشکلات زندگیشون رو راحت‌تر و با روش های جدیدتری حل کنن.


تحقیقات نشون داده که چیزی حدود 400 بار تکرار لازمه که بچه ها بتونن یه نکته جدید رو یاد بگیرن اما اگر در حین بازی این آموزش انجام بشه فقط 10 تا 20 بار تکرار لازمه تا بتونن به راحتی اون نکته رو یاد بگیرن و ازش لذت هم ببرن.


تحقیقاتی در آکادمی اطفال آمریکا (AAP) انجام شد که نشون می داد لگوهای سری دوپلو مناسب آموزش حیوانات، رنگ ها و کلی مهارت جدید دیگه هستن و والدین می تونن با روزی 15 دقیقه بازی با این لگوها به بچه هاشون اطلاعات مفیدی یاد بدن.

9. مشکی کروم خاص ترین رنگ لگو

لگو بیش از 50 رنگ مختلف تو محصولات خودش داره اما خاص ترین رنگش مشکی کروم هست که برای ساخت مینی‌فیگور دارث ویدر لگو استفاده شد. سال 2009 به مناسبت دهمین سالگرد لگو جنگ ستارگان کمپانی لگو 10,000 تا مینی‌فیگور Darth Vader با رنگ مشکی کروم تولید کرد.

10. کمپانی لگو از همه کمپانی های دنیا بیشتر لاستیک می‌فروشد

لگو برای همه محصولاتش که نیاز به لاستیک دارن لاستیک های لگویی تولید می‌کنه. و هر سال حدود 700 میلیون لاستیک تولید می‌کنه در حالی که Bridgestone یکی از معروف ترین و محبوب ترین کمپانی های لاستیک سازی جهان سالانه حدود 200 میلیون لاستیک تولید می‌کنه.