در قرن 21، بازی‌های ویدیویی و اسباب‌بازی‌های جذابی مثل لگو، نقش بزرگی در روند رشد کودکان داشتن. پس حتما ترکیب کردن این دو می‌تونه بازی‌های بسیار جذاب و همینطور آموزنده‌ای خلق کنه. این ایده فوق العاده لگو بود که بعد همکاری با شرکت بازی سازی Tt Games (تی تی گیمز شرکت انگلیسی و زیر مجموعه استودیوی برادران وارنر هست) به واقعیت تبدیل شد. تو این نوشته میخوایم نگاهی به همه بازی‌های ویدیوئی لگو داشته باشیم و مشکلات و خوبی هاشون رو بررسی کنیم.

لگو بتمن 2 : ابر قهرمانان دی سی

LEGO BATMAN 2: DC SUPERHEROES (2012)

حدود چهار سال بعد از بازی لگو بتمن اول، بازی لگو بتمن 2، بزرگترین بازی لگو تا آن زمان از لحاظ استقبال مردم ساخته شد. این بازی اولین حضور خیلی از ابر قهرمانان محبوب دی سی کامیکز مثل فلش، سوپرمن، فانوس سبز و… در دنیای بازی‌های ویدیویی لگو بود. بعد از این بازی، همه شخصیت‌ها دیگه دیالوگ و صدا دارن و شور و حال تازه‌ای وارد بازی شده. دنیایی بزرگ که می‌تونیم در اون شخصیت‌ها و وسایل نقلیه مخفی پیدا کنیم و آنها را به لیست شخصیت‌های خود اضافه کنیم، این بازی واقعا انقلابی در صنعت بازی لگو به وجود آورد.

LEGO-BATMAN-2--DC-SUPERHEROES

لگو ارباب حلقه ها

LEGO LORD OF THE RINGS (2012)

با اینکه یک سال از بازی قبلی نگذشته بود، تی‌تی گیمز یک بازی فوق العاده دیگر برگرفته از ارباب حلقه ها اثر جی. آر. آر. تولکین عرضه کرد. این بازی هم دارای صدا گذاری بود اما این بار به جای ضبط صدای جدید مخصوص این بازی، از صداهای خود فیلم‌های این سری استفاده کردند. این بازی دارای نقشه بسیار وسیعی بود که طرفداران داستان های فانتزی را متحیر کرد و باعث افزایش دوباره محبوبیت این سری شد.

LEGO-LORD-OF-THE-RINGS-(2012)

لگو سیتی: نامحسوس

LEGO CITY: UNDERCOVER (2013)

نوبت به اولین بازی میرسه که ایده‌ی آن کاملا برای لگو بوده. این بازی در مورد سری بسیار معروف لگو به نام لگو سیتی هست، که در آن شما می‌توانید آتش نشان، پلیس و هرچه می‌خواهید باشید و این موضوع در مورد بازی هم صدق می کنه. محبوبیت و جذابیت این سری لگو باعث شد افراد زیادی به سراغ این بازی بروند. در این بازی شما جای شخصیت اصلی این سری یعنی کاراگاه چیس مک‌کین قرار میگیرید که باید به دنبال گرفتن دزد تحت تعقیب به نام رکس فیوری باشید. دنیای این بازی بزرگ بود و شما می تونستید به شخصیت چیس با لباس های مبدل مختلف تبدیل بشید. با اینکه خیلی ها به این بازی جی تی ای دنیای لگو می گویند اما این بازی زود از خاطر همه رفت. (جی تی ای نام یک بازی بسیار معروف است که از بعضی لحاظ به این بازی شباهت دارد)

LEGO-CITYUNDERCOVER-(2013)

لگو ابرقهرمانان مارول

LEGO MARVEL SUPER HEROES (2013)

بعد از موفقیت بازی لگو بتمن لگو به فکر همکاری با رقیب بزرگ دی سی کامیکس یعنی استودیو مارول افتاد. مارول که خالق کمیک شخصیت‌هایی مثل مرد عنکبوتی، مرد آهنی، کاپیتان آمریکا، هالک و… است از این پیشنهاد استقبال کرد و اولین بازی لگو مارول بیرون آمد. این بازی طرفداران را متحیر کرد و باعث موفقیت بزرگی شد. فیلم سینمایی انتقام جویان تازه منتشر شده بود و این ایده‌ی خوبی بود که بازی در این زمان منتشر شود. بر خلاف فیلم این بازی دقیقا بر اساس شخصیت‌های کمیکی ساخته شده بود. ما در این بازی شاهد شخصیت‌هایی از دل کمیک مانند مردان ایکس، چهارشگفت انگیز، بلک بولت و شخصیت‌هایی هستیم که در دنیای سینمایی مارول معرفی نشده بودند. این بازی دارای لیست شخصیت بزرگ‌تر از همیشه بود و بازی در اون هیچوقت خسته کننده نمیشد.

LEGO-MARVEL-SUPER-HEROES-(2013)

بازی ویدیوئی فیلم لگو (لگو مووی)

THE LEGO MOVIE VIDEO GAME (2014)

انیمیشن لگو بعداز انتشار به بزرگترین موفقیت لگو تبدیل شد. و همچنین بعنوان یکی از خلاقانه‌ترین انیمیشن‌های آن سال نیز شناخته میشود. پس لگو هم تصمیم گرفت با ساخت یک یک بازی ویدیوئی موفقیت خود را بزرگتر کند. ما در این بازی شاهد مراحلی خلاقانه و تنوع شخصیت زیادی بودیم. البته که نقشه بازی، نقشه کوچکی بود و بعد از اتمام داستان دیگر جذابیت چندانی نداشت. اما این بازی به خاطر مراحل خوب و لیست شخصیتی جالب، ارزش حتی یک بار بازی کردن را دارد و برای مدتی هم که شده شما را سرگرم میکند.

THE-LEGO-MOVIE-VIDEO-GAME-(2014)

بازی ویدیویی لگو هابیت

LEGO THE HOBBIT (2014)

این بازی بر اساس سه گانه‌ای در ادامه ارباب حلقه‌ها ساخته شد. ولی قربانی عجله کمپانی سازنده شد و دلیلش این است که سازندگان حتی صبر نکردند سومین فیلم از این سه گانه بیرون بیاید. به همین دلیل این بازی بسیار ناقص به نظر می‌آمد. فیلم سوم قرار بود به عنوان DLC ( بسته الحاقی ) منتشر شود ولی این بسته هیچ وقت منتشر نشد. البته که سازندگان توانستند دو فیلم اول رو خوب به بازی منتقل کنند.

LEGO-THE-HOBBIT-video-game-(2014)

لگو بتمن 3: ماورای گاتهام

LEGO BATMAN 3:BEYOND GOTHAM (2014)

بازی سوم لگو بتمن دقیقا انتظارات رو برآورده کرد و بازی فراتر از انتظارها ظاهر شد. این بازی دیگر نه تنها لیگ عدالت و دوست و دشمن های بتمن رو داشت بلکه برای رقابت با بازی مارول از شخصیت های کمیکی خود هم استفاده کرد و فقط به شخصیت های اصلی محدود نشد. مراحل و داستان این بازی خوب و در بعضی موارد خیلی خوب بودند. این بازی دی ال سی های جالبی داشت و در کل بازی بسیار جالبی بود.

LEGO-BATMAN-3-BEYOND-GOTHAM-(2014)

لگو دیمنشنز (بعدها)

LEGO DIMENSIONS (2015)

این بازی یکی از کمتر شناخته شده‌ترین بازی‌های لگو است. داستان چندان جالبی ندارد و جذابیتش این است که حاصل بیش از 30 همکاری با فیلم‌ها، بازیها و سریال‌هاست. روند بازی به اینصورت بود که شما در اول فقط به تعداد بسیار محدودی شخصیت دسترسی داشتید و برای هر بسته شخصیت باید پولی پرداخت می‌کردید تا علاوه بر مینی فیگور لگو دسترسی به شخصیت مورد نظر رو داشته باشید. به این دلیل شد که این بازی مورد استقبال قرار نگرفت. چون مردم این کار رو منطقی نمیدونستن و این بازی به شکستی بزرگ تبدیل شد.

LEGO-DIMENSIONS-(2015)

لگو دنیای ژوراسیک

LEGO JURASSIC WORLD (2015)

و بالاخره همکاری لگو با سری فیلمهای پارک ژوراسیک و دنیای ژوراسیک در این بازی اتفاق افتاد. قابلیت بازی کردن جای انواع دایناسور و امکان بازی کردن در فضای کل این سری فیلم ها میتونست برای بیشتر پلیرها خیلی جذاب باشه. این بازی کاملا می‌خواست حس این رو به ما منتقل کنه که شخصیت‌های انسان در این بازی هیچ قابلیت فرا انسانی ندارند. این بازی بر پایه حل معما و قابلیت حل مشکلات توسط پلیرها است.

LEGO-JURASSIC-WORLD-(2015)-video-game

لگو انتقام جویان مارول

LEGO MARVEL’S AVENGERS (2016)

بازی دیگری از مارول، اینبار کاملا بر عکس بازی قبل برگرفته از فیلم انتقام جویان بود. این بازی در خود مراحلی از فیلمهای انتقام جویان، انتقام جویان عصر اولتران، کاپیتان آمریکا 2، ثور 2، و… دارد. این بازی نسبت به بازی قبل حرکت به عقب و پس رفت به شمار میرود. البته که این بازی دنیایی بزرگتر و تعداد شخصیت‌های بیشتری دارد اما از نظر بازی در مراحل، کمی ضعیف است.

LEGO-MARVEL’S-AVENGERS-video-game

لگو جنگ ستارگان: بیداری نیرو

LEGO STAR WARS: THE FORCE AWAKENS (2016)

مثل بازی هابیت، این بازی هم کامل نشده به نظر میاد. اونهم به خاطر اینه که سازندگان کمی صبر نداشتند تا سه‌گانه جدید جنگ ستارگان کامل ساخته شود. در این بازی اینقدر کمبود مرحله وجود دارد که در یک مرحله‌ی کامل شما باید سعی کنید فقط درب مخفیگاه خود را باز کنید. شاید با کمی صبر این بازی بد از کار در نمی‌اومد. اما به خاطر عجله‌ای که در هنگام تولید عوامل ساخت آن داشتند، برای اولین بار بازی لگوی جنگ ستارگان طرفداران را ناراضی کرد.

LEGO-STAR-WARS-THE-FORCE-AWAKENS-(2016)

لگو ورلدز (جهان ها)

LEGO WORLDS (2017)

این بازی صد در صد ماینکرفت دنیای لگو بود و برای رقابت با ماینکرفت تولید شد. (ماینکرفت یکی از معروف ترین بازیهای جهان است که در آن شما باید بسازید و به بقا بپردازید) یه‌ جورایی آزاد‌ترین بازی لگو، این بازی است. شما می تونید بسازید، خراب کنید و عملا هر کاری دلتون میخواد در حین بازی انجام بدین. البته هنوز کلی راه برای بهتر کردن بازی و تبدیل آن به یک بازی پرفروش در پیش است.

LEGO-WORLDS-(2017)-video-game

لگو نینجاگو (نینجا)

LEGO NINJAGO MOVIE VIDEO GAME (2017)

نینجاگو یکی از سری‌های قدیمی لگو است که از اون چندین فیلم و سریال کارتونی منتشر شده. آخرین فیلمی که بر اساس این سری ساخته شد با نام لگو نینجاگو مووی به اندازه انیمیشن‌هایی مثل لگو بتمن مووی و لگو مووی موفقیت کسب نکرد. پس خیلی کار منطقی نبود که از آن بازی ساخته شود اما این اتفاق افتاد و تبدیل به بازی ضعیفی شد. این بازی نه مراحل خوبی داشت و نه لیست شخصیت خوبی، و تنها نکته مثبت بازی سیستم نبرد و جنگیدن خاص و جالبش بود.

LEGO-NINJAGO-MOVIE-VIDEO-GAME-(2017)

لگو ابرقهرمانان مارول 2

LEGO MARVEL SUPER HEROES 2 (2017)

ادامه بازی خاطره انگیز مارول، چهار سال بعد ساخته شد. این بازی بحث جهان‌های موازی رو برای اولین بار در بازیهای لگو مارول باز کرد و کنگ فاتح (شروری قوی در کمیک‌های مارول ) رو برای اولین بار در بازیهای لگویی مارول به نمایش گذاشت، که احتمالا شرور اصلی چند فیلم بعدی مارول است. این بازی ایده‌های جالب مراحل جذابی مثل ترکیب ونوم و کارنیج دو دشمن مرد عنکبوتی را به نمایش گذاشت.

LEGO-MARVEL-SUPER-HEROES-2-(2017)

لگو شگفت انگیزان

LEGO THE INCREDIBLES (2018)

این بازی همکاری بزرگ لگو با دیزنی و پیکسار بود که در قالب بازی شگفت انگیزان عرضه شد. این بازی مراحلی از فیلم شگفت انگیزان رو در بر داشت اما مانند جنگ ستارگان بیداری نیرو سعی نکرد که از هر لحظه فیلم مرحله بسازد، و به جای اون روی شخصیت های دیگه‌ای که از دنیای انیمیشنی پیکسار داشت تمرکز کرد. در این بازی شخصیت هایی از کارتون های بالا ( UP )، درون و بیرون ( Inside Out )، داستان اسباب بازی ها ( Toy Story)، در جستجوی دوری ( Finding Dory ) و …. وجود داشت که نقطه قوت بازی به شمار می رود.

LEGO-THE-INCREDIBLES-(2018)

لگو ابر شرورهای دی سی

LEGO DC SUPER VILLAINS (2018)

این بازی برای اولین بار به شما دید تازه‌ای میده تا بتونید به جای قهرمان‌ها، دنیا رو از دید دشمن‌های اونها ببینید. این بازی شخصیتهایی عالی، داستانی خوب، صداگذاری عالی برای شخصیتها و نقشه‌ی فوق العاده‌ای داره. به جرات می تونم بگم این بهترین بازی لگو دی سی تا به حال هست و تجربه‌اش حال تازه‌ای داره. این بازی شخصیت‌های کمتر شناخته شده کمیک را دوباره به تصویر کشید تا دید جدیدی از دنیای بزرگ دی سی کامیکس رو به ما نشون بده.

LEGO-DC-SUPER-VILLAINS-(2018)

لگو مووی 2

LEGO MOVIE 2 VIDEO GAME (2019)

خود فیلم لگو مووی 2 نسبت به شماره یک خود یک شکست به حساب می اومد و در حد لگو مووی 1 پلیرها را هیجان زده نکرد. البته بازی ویژگیهای جالبی مثل فیگور‌هایی بیشتر شبیه بدن انسان ( مثل فیگورهای شخصیتهای لگو سری فرندز ) و قابلیت ساخت و ساز به صورت محدود داشت. با این حال بازی آن حتی از فیلم هم شکست بزرگ‌تری به حساب می رود و قطعا جزو 3 بازی بد لگو است.

LEGO-MOVIE-2-VIDEO-GAME-(2019)

لگو جنگ ستارگان: حماسه اسکای واکر (اسکای واکر نام شخصیتی در این سری است)

LEGO STAR WARS: THE SKY WALKER SAGA (2022)

برای اولین بار در سال 2005 کمپانی تی تی گیمز سنت ارائه هر سال حداقل یک بازی را شکست و بعد از 3 سال بین دو بازی‌اش فاصله انداخت. این صبر ارزشش رو داشت چون این بازی احتمالا بهترین بازی لگو تا به حال است. این بازی پنجمین بازی جنگ ستارگان است و امکانات عالی‌ای مثل: امکان گشت و گذار در تمام سیاره‌هایی که در طول این سه گانه استار وارز در فیلم دیدیم موجود است و میتونید با بازی در اون سیاره‌ها کلی لذت ببرین. این بازی بیش از صدها شخصیت قابل بازی از این 9 را فیلم دارد.

LEGO-STAR-WARS-THE-SKYWALKER-SAGA

لگو مسابقات رانندگی

LEGO 2K DRIVE (2023)

این بازی دیگه تولید شرکت تی تی گیمز نیست و برای اولین بار توسط شرکت معروف تو کی ( 2K ) ساخته شده و کاملا حال و هوای متفاوتی نسبت به بازی‌های دیگه لگو که تا حالا ساخته شده داره. حال و هوای بازی بیشتر مخصوص طرفداران مسابقات اتومبیلرانی طراحی و ساخته شده و عملا بازی مسابقه‌ی اتومبیل با حالت لگو و قابلیت ساخت ماشین است.

LEGO-2K-DRIVE-(2023)

پیشنهاد نویسنده:

پیشنهاد من برای کسانی که تا حالا بازی لگو نکردن و می خوان برای بار اول امتحان کنن. لگو ابر شروران دی سی و لگو جنگ ستارگان حماسه اسکای واکر است چون اگر با این بازی‌ها شروع کنید قول میدم شیفته لگو چه بازی ویدیوئی و چه اسباب بازی هاش خواهید شد.

این مطلب بلافاصله بعد از منتشر شدن بازی ویدیوئی لگو دیگری بروز رسانی خواهد شد.