11 بازی عالی با ترامپولین

ترامپولین‌ها وسایل بازی فوق‌العاده جذاب و سرگرم‌کننده‌ای هستن که بچه‌هارو در محیط بیرون از خونه سرگرم میکنن و خیلی‌ها عاشقشون هستن. اونا شکل‌ها و سایزهای متفاوتی دارن که محبوب‌ترین مدل، ترامپولین دایره‌ای است. سایزهای مختلف ترامپولین هم برای قرار گرفتن در جاهای مختلف بیرون و حتی داخل منزل هست که برای آپارتمان هم قابل استفاده هستند. این ترامپولین‌ها جای خیلی زیادی اشغال نمیکنن و خیلی راحت میتونید اونا رو داخل حیاط یا هر محیطی که از نظر ارتفاع سقف مناسب باشه قرار بدید و از بازی باهاش کلی لذت ببرید.
ممکنه فکر کنید بازی با ترامپولین به یه بالا پایین پریدن ساده خلاصه میشه و استفاده خاصی نداره در صورتی که شما بازی‌های زیادی می‌تونین با این وسیله انجام بدید. ربطی نداره که شکل ترامپولین شما مثلثی هست یا دایره‌ای در هر صورت شما می‌تونید بازی‌های جالبی که تو این مقاله بهتون معرفی می‌کنیم رو انجام بدید.

1. پرش قورباغه‌ای

برای این بازی به 3 بازیکن نیاز دارید که یکی از اونا روی ترامپولین و دو تای دیگه کنار اون قرار میگیرن جوری که بازیکنی که روی ترامپولین هست وسط اونا قرار بگیره. بازیکنی که روی ترامپولین قرار داره قورباغه بازی میشه. بازیکنی که قورباغه شده شروع به پریدن میکنه و دو نفر دیگه یک توپ رو به سمت هم پرتاب میکنن.
این دو نفر می‌تونن خیلی آروم حرکت کنن تا قورباغه گیج بشه و نتونه به آسونی توپ رو ازشون بگیره. هروقت که قورباغه موفق شد توپ رو بگیره اون شخصی که توپ رو پاس داده و قورباغه گرفتتش میره روی ترامپولین و بازی به همین صورت ادامه پیدا میکنه.

2. توپ رو بگیر

این بازی خیلی مناسب زمانیه که پدر و مادرها می‌خوان با بچه‌ها همراه شن یا چون بچه‌ها سنشون پایینه دوست دارن رو بازیشون نظارت داشته باشن. یادتون باشه که حتما هر بار یکی از بچه‌ها روی ترامپولین بره چون این امن ترین راه برای استفاده از این وسیله بازی دوست داشتنی هست.
یکی از بازیکن‌ها روی ترامپولین میره و اون یکی  روی زمین جلوش می‌ایسته و سعی می‌کنه توپ رو تا بالاترین ارتفاعی که می‌تونه پرتاب کنه. کسی که روی ترامپولین هست باید سعی کنه که توپ رو بگیره و هر بار که توپ رو می‌گیره یه امتیاز به دست میاره. اینجوری آخر بازی هر کسی که امتیازش بیشتر بود برنده میشه.

3. بازی حافظه

همونطور که از اسم این بازی مشخصه کاملاً مناسب برای تقویت حافظه و بهبود تمرکزه و نکته مثبتش اینجاست که محدودیت بازیکن نداره و هر تعدادی که هستین می‌تونین این بازی رو انجام بدید.
بازیکن اول میره روی ترامپولین و یه حرکتی میزنه و بعد میاد پایین. نفر دوم میره روی ترامپولین و باید اول حرکت بازیکن اول رو اجرا کنه و بعد از اون خودش یه حرکت جدید بزنه. بازیکن دوم از ترامپولین پایین میاد و حالا نوبت بازیکن سوم هست که بره روی ترامپولین. همونطور که حدس میزنید اون باید حرکت دو نفر اول رو تکرار کنه و بعد خودش یه حرکت به آنها اضافه کنه.
بازی به همین صورت ادامه پیدا میکنه. هر بار که یکی از بازیکن‌ها فراموش کنه که حرکتی رو اجرا کنه یا اون حرکت رو در زمان اشتباهی اجرا کنه، از بازی خارج میشه. برنده بازی کسی هست که تا آخر بازی در بازی میمونه و میتونه همه حرکات رو با ترتیب درست اجرا کنه.
اگر دوست داشته باشید می‌تونید یک نفر رو به عنوان داور انتخاب کنید که حرکات رو حفظ کنه و مطمئن بشه که بازیکن‌ها قوانین رو رعایت میکنن.

4. پرنده توی لونه

تمام وسایلی که برای این بازی نیاز دارید ترامپولین و یه کیسه از توپ‌های رنگی و سبکه. این بازی شامل دویدن و پرتاب کردن اشیاست و مناسب بازی در محیط بیرون برای بچه‌هاست.
یکی از بازیکن‌ها رو به عنوان پرنده توی لونه انتخاب کنین. بقیه بازیکن‌ها دونده‌ها هستن که باید به هر کدوم از این دونده‌ها یه رنگ خاص از توپ‌ها رو اختصاص بدید. برای مثال به دونده شماره 1 توپ آبی رنگ و دونده شماره 2 توپ قرمز رنگ رو اختصاص میدیم. به همین صورت اگر تعداد دونده‌ها بیشتر بود به رنگ‌های بیشتری نیاز داریم.
دونده‌ها باید از محیط بازی برن بیرون مثلاً وقتی دارید داخل حیاط بازی میکنید، دونده‌ها می‌تونن برن داخل خونه. در این فاصله پرنده توی لونه باید توپ‌های رنگی رو جاهای مختلفی از حیاط قایم کنه. بعد از اینکه پرنده کارش رو تموم کرد باید بره و بشینه داخل ترامپولین تا دونده‌ها برگردن به حیاط.
به محض اینکه شروع بازی اعلام میشه دونده‌ها باید بگردن و توپ‌های رنگی خودشونو پیدا کنن. هر بازیکن فقط توپ‌های مربوط به خودش رو پیدا میکنه و با رنگ‌های دیگه کاری نداره. وقتی هم که توپ رو پیدا کرده سریع اون رو میبره و برای پرنده توی ترامپولین میندازه.
هر وقت که پرنده بخواد می‌تونه داد بزنه و بگه برگردید سمت لونه و اون وقت همه باید بیان تا توپ‌هارو بشمرن. هر کسی که توپ‌های بیشتری پیدا کرده باشه برنده بازی میشه و برای دست بعدی به عنوان پرنده انتخاب میشه.

5. توپ آتشین

این بازی خیلی مناسب وقتاییه که می‌خوایید کاری کنید بچه‌ها فعالیت بدنی بیشتری داشته باشن و در عین حال از این کار لذت ببرند.
یک نفر به صورت شانسی انتخاب میشه که باید داخل ترامپولین باشه. بقیه بازیکن‎‌ها سعی می‌کنن یه توپ رو به طرف ترامپولین پرتاب کنن و هدفشون اینه که توپ به شخصی که داخل ترامپولین هست برخورد کنه. اون هم باید سعی کنه با پریدن جاخالی بده تا توپ بهش نخوره. هر وقت که یکی از توپ‌ها به بدن بازیکنی که داخل ترامپولین هست برخورد کنه اون شخص میبازه و باید از روی ترامپولین بیاد پایین. برنده بازی کسیه که بیشترین زمان روی ترامپولین مونده باشه بدون اینکه توپی بهش برخورد کنه پس خیلی خوبه که زمان بازی رو حساب کنید.

6. حمله به قلعه

یه بازی گروهی جذاب که علاوه بر فعالیت بدنی مهارت اجتماعی بچه‌ها رو هم تقویت میکنه. برای شروع این بازی، بازیکن‌ ها رو به دو گروه تقسیم کنید. گروه اول باید به توافق برسن و یا به صورت شانسی یک بازیکن رو به عنوان پادشاه انتخاب کنند. پادشاه باید درون محوطه ترامپولین بمونه.
گروه دوم باید به قلعه پادشاه، که همون ترامپولین هست حمله کنند. اونا توپ‌های نرم و کوچیک یا بادکنک‌هایی که از آب پر شده اند رو به طرف پادشاه پرتاب می‌کنند. وقتی که پادشاه 3 بار ضربه خورد کسی که آخرین توپ رو پرتاب کرده پادشاه میشه و بازی به همین صورت ادامه پیدا می‌کنه. کسی که زمان بیشتری پادشاه بوده برنده بازی اعلام میشه.

7. تخم مرغ رو بشکن

برای این بازی لازمه که حتماً یه بزرگتر حضور داشته باشه و مراقب بچه‌ها باشه. همچنین شما به 3 بازیکن نیاز دارید. یکی از بازیکن‌ها وسط ترامپولین میشینه و زانوهای خودش رو بغل می‌کنه دو بازیکن دیگه سعی میکنن با فشار دادن ترامپولین به سمت پایین و تکان دادن آن بازیکن وسطی رو مجبور کنن که دستاش رو باز کنه و حالت نشستنش رو به هم بزنه. برنده بازی کسیه که مدت بیشتری دوام آورده بدون اینکه حالت نشستنش به هم بخوره.

8. سرزمین حباب‌ها

این بازی بیشتر حکم یه فعالیت دلچسب رو داره و خیلی رقابتی نیست. نکته مثبتش هم اینه که برای بچه‌های 3 تا 6 سال هم مناسبه. کودکتون رو روی ترامپولین بزارید و با یک حباب ساز براش حباب درست کنید. سعی کنید حباب‌ها رو در جهت‌های مختلف هدایت کنید و از کودکتون بخواید که سعی کنه در هر بار پرش حباب‌های بیشتری رو بترکونه. حتی اجازه بدید که خودش هم از حباب ساز استفاده کنه تا حسابی بهش خوش بگذره. نگران تمیز کردنش هم نباشید به راحتی با یه دستمال ‌نم‌دار می‌تونید ترامپولین رو تمیز کنید.

9. سقوط دیوارهای جریکو

شما برای انجام این بازی نیاز به آجرهای جنگا یا آجرهایی مشابه بازی جنگا دارید. این بازی کاملا تفریحی و البته رقابتیه و برگرفته از داستانی در مورد مردمیه که 7 بار دور یه شهر گشتن و آواز خوندن تا زمانی که دیوارهاش سقوط کنه.
سعی کنید تا جایی که می‌تونید آجر وسط ترامپولین بزارید. یکی از بازیکن‌ها باید دور این آجرها بپره و بازیکن‌های دیگه سعی کنن آجرها رو بردارن. این بازی رو می‌تونید به دو روش بازی کنید. روش اول: یه آهنگ بزارید و هر بازیکنی که بعد از 7 دور پخش شدن آهنگ بیشترین آجر رو جمع کرده بود برنده است. روش دوم: بدون آهنگ بازی کنید و هر بازیکنی که زودتر آجرهارو جمع کنه برنده است.

10. دیوید در مقابل گولیات

این بازی از داستان پسری به اسم دیوید که با غولی به اسم گولیات جنگید میاد. یکی از بازیکن‌ها که در مرکز قرار میگیره گولیات هست و 3 تا 4 بازیکن دیگه هم می‌تونن دورش قرار بگیرن که بهشون میگیم دیوید.
بازیکن‌ها باید از توپ‌های کوچیک و نرم استفاده کنن تا به گولیات بازی آسیب نرسه. گولیات شروع به پریدن میکنه و حواسش هست که جاخالی بده. دیویدها به نوبت بهش توپ پرتاب میکنن و اولین نفری که بتونه گولیات رو با توپ بزنه و شکست بده برنده است.

11. ضربه چشم بسته

به چشم یکی از بازیکن‌ها چشم بند میزنید و اون رو روی ترامپولین قرار میدید. بازیکن‌هایی که بیرون ترامپولین هستن یک توپ نرم یا بادکنک رو به طرف بازیکن روی ترامپولین پرت می‌کنن و او باید سعی کنه با چشم بسته توپ رو شوت کنه یا با دست بهش ضربه بزنه. هر زمان که تونست این کار رو انجام بده هر دو بازیکن، هم اونی که توپ رو پرتاب کرده و هم کسی که روی ترامپولین هست برنده بازی میشن.
شما بر اساس روحیات و توانایی کوچولوتون، و همینطور سایز و مدل ترامپولینی که دارید می‌تونید انتخاب کنید که کدوم بازی مناسبتون هست و یادتون باشه که بدون نظارت اونا رو با بازی‌های دست جمعی روی ترامپولین تنها نزارید.